Search This Blog

Tuesday, July 8, 2014

Berbuka puasa di Masjid Negeri, Ipoh, Perak ~ Pendapatanda - Blog Makanan di Perak

Berbuka puasa <b>di</b> Masjid Negeri, <b>Ipoh</b>, <b>Perak</b> ~ Pendapatanda - Blog Makanan di Perak


Berbuka puasa <b>di</b> Masjid Negeri, <b>Ipoh</b>, <b>Perak</b> ~ Pendapatanda

Posted: 01 Jul 2014 05:00 PM PDT

Nasi briani untuk berbuka puasa

Hari ini berpeluang berbuka puasa di negeri Perak, Ipoh. Mulanya cadang nak berbuka di kedai bersebelahan hotel saja, tapi bila difikirkan keselesaan untuk bersolat magrib selepas menjamah makanan, terus tak jadi dan buat keputusan untuk ke Masjid Negeri Perak yang berada tak berapa jauh daripada Hotel Kinta Riverfront.

Saya dan kawan dua orang lagi bergerak ke Masjid negeri untuk berbuka dah hampir nak masuk waktu magrib. Tertanya-tanya juga samada ada ke lagi tempat dan adakah rezki kami nanti untuk berbuka secara percuma atas kemurahan pihak masjid negeri.

Terkenang kisah berbuka puasa di masjid negeri, Kuantan

Pengalaman tak berapa seronok saya berbuka puasa di Masjid negeri Pahang di Kuantan satu masa dulu masih segar dalam ingatan. Kes yang sama ketika itu saya keseorangan pergi ke masjid untuk berbuka puasa dan waktu magrib dah nak masuk.

Orang ramai bersila menghadap makanan masing-masing yang disediakan oleh pihak masjid. Semua dah mendapat bahagian masing-masing. Saya pergi ke kawasan hujung sekali di mana tak ada lagi makanan. Saya lihat orang sebelah dah belasah bungkusan masing-masing dan ada yang ambil lebih daripada satu.

Saya hanya diam duduk bersila menunggu azan dengan tidak ada apapun makanan di depan. Sambil buat muka kesian memandang seorang demi seorang di sebelah moga-moga mereka sudi tawarkan secubit juadah atau apa saja untuk saya basahkan mulut berbuka nanti.

Ternyata semua orang sibuk bertafakur dengan habuan masing-masing dan dah tak sudi melihat muka kesian saya. Sampailah azan dilaungkan dan semua pulun makan dengan lahap sekali dan saya masih tinggal keseorangan tanpa makanan. Mereka mungkin tak perasan kewujudan saya nampaknya.

Nasib baik saya ada stand-by sebotol air mineral. Lalu dengan lafaz bismillah, saya buka botol kecil itu dan minum beberapa teguk. Alhamdulillah basah tekak saya. Sedih juga tengok semua orang suap nasi briani dengan lauk dan acar. Nampak macam sedap saja, tapi mereka lebih lapar dari saya.

Selesai meneguk air mineral dan pasti tak ada orang nak hulurkan sedikit juadah, saya bangun dan terus ke tempat wuduk. Berwuduk dan pergi ke dewan solat untuk tunaikan solat magrib. Itu pengalaman manis ketika berbuka puasa di masjid negeri, Kuantan.

Murah rezki berbuka puasa di masjid negeri, Ipoh

Nampaknya perkara yang sama tak berlaku di masjid negeri, Ipoh. Bila saya dan rakan-rakan sampai, meja semua dah penuh dan semua orang dah duduk mengadap makana masing-masing. Saya dan kawan-kawan menunggu sambil cuba memerhati kalau-kalau ada tempat yang kosong...., tak ada!.

Ada lagi beberapa orang lain yang datang sama lewat macam kami dan mereka juga tak ada tempat dan tak ada makanan. Tiba-tiba ada seorang tua yang sedang duduk di salah satu meja menggawangkan tangannya melambai-lambai sambil menunjukkan agar kami pergi ke meja hujung sekali di seberang sana.

Kami terus pergi ke tempat yang ditunjukkannya dan ada kekosongan tempat disitu. Cuma tak ada makanan disediakan. Jadilah, begitu, kata saya dalam hati, sekurang-kurangnya ada orang prihatin. Saya dan yang lain duduk dan kelihatan beberapa pemuda menguruskan makanan dengan mengambil dari meja lain dan meletakkan pada kami.

Ada nasi briani, ada semangkuk kurma daging dan ada sepinggan acar timun. Diletakkan juga satu jar air sirap dan sepinggan kurma. Alhamdulillah! ada rezki saya dan kawan-kawan berbuka puasa di situ. Sebaik saja orang azan, masing-masing isikan perut dengan kurma dan mula masukkan nasi briani sedikit.

Orang yang ada ramai, tapi lauk tak cukup. Yang ada lebih cuma nasi briani kosong dan acar kurma. Saya sempat ambil sedikit kuah, sehiris kecil daging dan seketul kentang. Acar ada banyak jadi tak jadi masalah. Memang sedap masakannya.

Sama-sama merasa berbuka puasa walaupun sedikit

Tengah makan datang beberapa orang lagi untuk berbuka puasa. Mereka masukkan nasi briani dan acar saja sebab lauk dah tak ada lagi, licin kesemuanya. Seorang abang itu datang duduk di sebelah saya dan menjamah nasi briani kosong dengan acar timun saja.

Saya tak tergamak melihat keadaan itu, lalu saya angkat pinggan dan tawarkan agar dia ambil sedikit kuah yang ada dalam pinggan saya, dan lauk serta kentang. Dengan ceria dia terima lalu mencubit separuh kentang dan mencalit sedikit kuah kurma dari pinggan saya. Dia tak jamah daging sehiris yang kecil itu.

Lalu saya kata ambillah sedikit daging ini buat merasa. Sama-sama kita merasa keenakkannya walaupun sedikit. Dia kelihatan macam sebak dan menolaknya, "Yob makanlah! daging tu, kuah dan kentang ini dah cukup baik bagi saya", katanya.

Saya tak gamak nak makan daging itu lalu saya koyakkan separuh dan masukkan dalam pinggannya. Nah ambil ni. Kita pakat rasa sama-sama. Sekali lagi dia sebak dan berkali-kali ucapkan terima kasih. Saya rasa puas kerana dapat membantunya. Alhamdulillah Tuhan dorongkan dan lembutkan hati saya untuk tidak pentingkan diri.

Begitulah pengalaman berbuka puasa di masjid negeri Ipoh, Perak. Berbuka dalam keadaan begitu beramai-ramai banyak menginsafkan diri dan mengajar diri bersyukur dengan rezki yang Tuhan kurniakan. Bukannya tak ada duit untuk kakan dikedai, tapi apa salahnya merasai pengalaman bermusafir dan melihat kepekaan orang ramai di negara kita.

Anda ada cerita atau pengalaman berbuka puasa di masjid tak? pengalaman manis ke pahit? kongsilah di bawah kalau ada.

Aneh, Ada Rumah Sakit Ikan Di India - Blog - Blog <b>Makanan di Perak</b>

Posted: 28 Jun 2014 01:20 AM PDT

The first part of our travelling mission was from KL to Perak.

We took the ETS train from KL Sentral to Batu Gajah, Perak.

*Something new for us. Electronic train that need to be charged :D

It took us about 2 hours and 15 minutes to reach our destination.


Oh hey, let me introduce you my partner along this trip: Caroline

A Chinese girl from Sibu district, Sarawak.

We are of the same class, undertaking the B. Ed TESL ;)


RM 34 from KL-BT Gajah. Okay la as inside was conducive and comfortable :)

We stayed at our friend's house, Wawa during the visit to Perak.

She is a Malay girl from Batu Gajah, Perak.

Thanks for the great treatment and hospitality! ^___^

The next morning, we went to Cameron Highlands as early as possible since it was holiday, Deepavali celebration and thanks that we did not stuck anywhere.. Hehe

Why I mentioned Pahang in the title as above?

Cameron Highlands is in Pahang state aite aite. Haha


View of CH from top of Rose Valley
Among the places that we have visited:

Tea Garden

MARDI farm
Rose Valley *but no roses captured here. LOL
Happy kid among the tomatoes and flowers, Rose Valley CH.

We also went to places like cactus garden *sound cliche aite.. haha and I bought few cactuses that is varied in colors. *Blame the stunning bright colours!

Another thing that attracted me was the building around Cameron Highlands. They built it with traditional European look which gave the whole environment pretty much of European air too. Hahaha. I would love to be back again here, soon! ^__^

The last point before we leave the hill was a market *aisssshh i really forgot the nammmeee >< where they sell almost everything about Cameron Highlands. From tea to car accessories, and mostly was strawberry-based. Super cute u know! Hahahaha.. I managed to bring back teas in different flavour, fridge magnet and pickled strawberry as well.

Thanks to our guide, and our driver as well Cik Wawa that accompanied us along the visit to Cameron Highlandsss.. :)

THE END of the first part.

Pic courtesy: Caroline

P/S: I am a Dusun girl from Menggatal, Sabah. And if you realise what I'm trying to convey here. Hehehe. One-Malaysia =D

Blog <b>Makanan di Perak</b> - Blogger

Posted: 28 Jun 2014 01:16 AM PDT

بسم الله الرحمن الرحيم

Adooooiii...tibe2 rase nak makan penampo makanan

Orang Perak....

Rase lame benor tak dapat melantak makanan Perak nih..

Mak abah aku mmg terer le bab-bab masak ni..

lagi Pak Ajit tu..

Mengalahkan Chef Wan~ Tu ~Tri ~Por!

Ni nak masukkan gambo2 makanan & minuman yang biase

mak abah aku masak utk kami anak beranak...

LAPOOOORRR!!!

Buah Kantor

Abah aku suke benor beli buah ni time bulan puasa...
aku pulak paling tak gemor bende ni.. Kalo time berbuka 
tu sanggup le minum ayor lain (even ayor masak sklipun)

sbb xnak rase buah ni...xtau le nape...bukan xsedap..

cume xgemor le...
NGEP!!!

Serawa Kuinin/Macang

 Perghhh~~ Sedap benor le serawe ni... Lagi2 kalo letaknye ais...

Menambah-nambah dibuatnye...

Ni abah aku le suke buat...kalo ade kuinin je

mesti dia beli santan siap2...

nak dibuatnye serawa
NGAP!!!
(xpun buat sambal kuinin)

Pais Ikan

Pais ni aku suke gak makan... Selagi namenye ikan mesti aku

makan...kecuali gulai tempoyak je laa...

tu pun kuah je aku xmakan...

Ikan dia aku telan..

NGAP!!!


Pajeri Nenas

 Ya Allah~ Sedapnye la wey...jgn kate la bai... Bapak aku jugak le yg suke beli ni utk makan tghari... Meletop!

Sedap gile makan ngan nasik panas!!
NGAP!!!

Masak Lemak Pisang

 Bapak aku lagi!!! Ni kalo bapak aku msak...mmg belemak betul...

lepas makan bleh trus potong kaki leee....
Diabetes punye pasal~~
NGAP!!!


Sambal Petai

 Uuii mak...sedapnye la wey...tgok je pun dah Tap! Tap!

ayor lior teman...

Mak aku le yg pandai masak sambal ni...

Petai dia rase fresh je bile makan

Crunchy gitu...

Kalo org len masak petai rase lemau...

(tapi dah kurang makan petai skrg)
NGAP!!!

Taucu Ikan kayu

Ni aku sedap gak...tapi aku kurang sket makan...mungkin

aku xsuke makanan masam2 kot...
NGEP!!!

Tempoyak Masak

Sedapnye la haiiii.... Aku tak suke gulai tempoyak...tapi kalo tempoyak masak aku bedal.

Pelik~~

NGAP!!!!

Dah citer pasal lauk-pauk...kita cakap pasal kudap2 n kuih-muih pulak...

Nom~ Nom~ Nom~

Sagon

Ni bukan dadah yea adik-adik...

ni la Sagon...atau org panggil sagu..

Rasenye sedap~~ Alhamdulillah!

Tapi bila nak makan kena hati2...jgn sampai tersedak...

kalo dah tersedak boleh teberak!!!

NGAP!!!

Kuih Limas

Rase kuih ni manis2... Makan ni pun hati2...sebab meleleh-leleh je...

kang belemoih!!

NGAP!!!

Kuih Siput

Selalu dihidang time raye...

time tak raye pon ade...

seronok makan depan tv...

Ngap! Ngap! Ngap!

WAJIK

Pergh!! Feveret aku...

dulu selalu la jumpa time kenduri...

xkire la kenduri ape pun...

tapi sekarang dah kurang lee...

nak buat pon renyah~~

NGAM!!!!

Penjan

Mak aku kalo dapat ubi kayu mesti buat penjan ni
tapi kalo malas xda masa dia rebus je..

cicah ngan nyior garam

dia suruh belajo makan care org dulu2...

(yelaaaa tu~)

NGAP!!!


Tepek Pisang/Tepek Nyior

Bahasa senangnye lempeng le...tapi kalo sebut lempeng

xde le macam bunyi PERAKnyeee...

cakap pasal tepek nyior aku teringat ngan bekas kapten aspuri

aku time sekolah dulu...

Selalu panggil dia tepek nyior...

xtau nape...tapi dia bersajak sedap!

sedap cam tepek nyior

cube teka ape nama kuih ni... kalo dapat aku bg hadiah...
(ni betul2 punya...bukan COBAAN)

~SEKIAN~

Pelik Ikan Mola-Mola Muncul - Blog <b>Makanan di Perak</b> - Blogger

Posted: 27 Jun 2014 01:41 AM PDT

بسم الله الرحمن الرحيم

Adooooiii...tibe2 rase nak makan penampo makanan

Orang Perak....

Rase lame benor tak dapat melantak makanan Perak nih..

Mak abah aku mmg terer le bab-bab masak ni..

lagi Pak Ajit tu..

Mengalahkan Chef Wan~ Tu ~Tri ~Por!

Ni nak masukkan gambo2 makanan & minuman yang biase

mak abah aku masak utk kami anak beranak...

LAPOOOORRR!!!

Buah Kantor

Abah aku suke benor beli buah ni time bulan puasa...
aku pulak paling tak gemor bende ni.. Kalo time berbuka 
tu sanggup le minum ayor lain (even ayor masak sklipun)

sbb xnak rase buah ni...xtau le nape...bukan xsedap..

cume xgemor le...
NGEP!!!

Serawa Kuinin/Macang

 Perghhh~~ Sedap benor le serawe ni... Lagi2 kalo letaknye ais...

Menambah-nambah dibuatnye...

Ni abah aku le suke buat...kalo ade kuinin je

mesti dia beli santan siap2...

nak dibuatnye serawa
NGAP!!!
(xpun buat sambal kuinin)

Pais Ikan

Pais ni aku suke gak makan... Selagi namenye ikan mesti aku

makan...kecuali gulai tempoyak je laa...

tu pun kuah je aku xmakan...

Ikan dia aku telan..

NGAP!!!


Pajeri Nenas

 Ya Allah~ Sedapnye la wey...jgn kate la bai... Bapak aku jugak le yg suke beli ni utk makan tghari... Meletop!

Sedap gile makan ngan nasik panas!!
NGAP!!!

Masak Lemak Pisang

 Bapak aku lagi!!! Ni kalo bapak aku msak...mmg belemak betul...

lepas makan bleh trus potong kaki leee....
Diabetes punye pasal~~
NGAP!!!


Sambal Petai

 Uuii mak...sedapnye la wey...tgok je pun dah Tap! Tap!

ayor lior teman...

Mak aku le yg pandai masak sambal ni...

Petai dia rase fresh je bile makan

Crunchy gitu...

Kalo org len masak petai rase lemau...

(tapi dah kurang makan petai skrg)
NGAP!!!

Taucu Ikan kayu

Ni aku sedap gak...tapi aku kurang sket makan...mungkin

aku xsuke makanan masam2 kot...
NGEP!!!

Tempoyak Masak

Sedapnye la haiiii.... Aku tak suke gulai tempoyak...tapi kalo tempoyak masak aku bedal.

Pelik~~

NGAP!!!!

Dah citer pasal lauk-pauk...kita cakap pasal kudap2 n kuih-muih pulak...

Nom~ Nom~ Nom~

Sagon

Ni bukan dadah yea adik-adik...

ni la Sagon...atau org panggil sagu..

Rasenye sedap~~ Alhamdulillah!

Tapi bila nak makan kena hati2...jgn sampai tersedak...

kalo dah tersedak boleh teberak!!!

NGAP!!!

Kuih Limas

Rase kuih ni manis2... Makan ni pun hati2...sebab meleleh-leleh je...

kang belemoih!!

NGAP!!!

Kuih Siput

Selalu dihidang time raye...

time tak raye pon ade...

seronok makan depan tv...

Ngap! Ngap! Ngap!

WAJIK

Pergh!! Feveret aku...

dulu selalu la jumpa time kenduri...

xkire la kenduri ape pun...

tapi sekarang dah kurang lee...

nak buat pon renyah~~

NGAM!!!!

Penjan

Mak aku kalo dapat ubi kayu mesti buat penjan ni
tapi kalo malas xda masa dia rebus je..

cicah ngan nyior garam

dia suruh belajo makan care org dulu2...

(yelaaaa tu~)

NGAP!!!


Tepek Pisang/Tepek Nyior

Bahasa senangnye lempeng le...tapi kalo sebut lempeng

xde le macam bunyi PERAKnyeee...

cakap pasal tepek nyior aku teringat ngan bekas kapten aspuri

aku time sekolah dulu...

Selalu panggil dia tepek nyior...

xtau nape...tapi dia bersajak sedap!

sedap cam tepek nyior

cube teka ape nama kuih ni... kalo dapat aku bg hadiah...
(ni betul2 punya...bukan COBAAN)

~SEKIAN~

Blog <b>Makanan di Perak</b>: Usahawan PKS Di Perak Terus Dibantu <b>...</b>

Posted: 27 Jun 2014 01:10 AM PDT

shadow

Kerajaan negeri dan badan berkaitan perkembangan pembangunan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) akan terus menyalurkan pelbagai bentuk bantuan kepada kira-kira 60,028 usahawan di seluruh Perak.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Nizar Zakaria, usahawan PKS yang berdaftar itu giat menjalankan pelbagai perniagaan yang berpotensi.

Tambah Nizar lagi, agensi seperti SME Corporation, MIDA, MATRADE, MPC dan MIDF telah melaksanakan pelbagai bentuk program berkaitan pembangunan usahawan di seluruh negara termasuklah di Perak dengan kerjasama bersama antara agensi seperti MARA, TEKUN, YBU dan
PKNP.

Dorongan sentiasa diberikan kepada semua usahawan berkenaan dan perkembangannya dilihat cukup baik hasil piawaian dan perkembangan teknologi terkini," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media khas selepas merasmikan Karnival Keusahawanan Negeri Perak yang berlangsung pada 20 hingga sehingga hari ini di Pusat Transformasi Luarbandar (RTC) Gopeng.

Katanya lagi, pelaksanaan program seperti Tunas Usahawan Belia Bumiputera Malaysia (TUBE) merupakan antara bentuk dorongan dan batuan untuk menggalakkan golongan muda menjadi usahawan.

"Para usahawan juga boleh mendaftar dengan SME Corporation Malaysia bermula sekarang untuk mendapatkan E-Baucar berkaitan dengan pelaksanaan Good and Service Tax (GST) sebagai salah satu inisiatif penambahbaikan kepadanya," katanya lagi.

Usahawan dalam bidang industri pemakanan pula dinasihati menggunakan sijil perakuan Halal yang diberikan pihak berkuasa seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan jujur dan amanah, tegasnya.

"Setiap syarikat yang mendapat sijil perakuan berkenaan seharusnya bersifat jujur dan tidak hanya hanya memikirkan soal keuntungan semata-mata," ulasnya lagi.

PERAKTODAY4

Pengusaha produk makanan di Perak juga katanya, perlu menitikberatkan soal sensitiviti terutama sekali berkenaan pengendalian proses penyediaan produk makanan.

Bancian terkini yang dikeluarkan oleh Jabatan Statistik merekodkan 97.3 peratus atau 645,136 daripada keseluruhan pendaftaran perniagaan di Malaysia adalah PKS.

Perak juga merupakan negeri keempat terbesar di Malaysia dari segi pendaftaran perniagaan PKS iaitu sebanyak 9.3 peratus daripada jumlah keseluruhan pendaftaran.

Mengulas pula mengenai program tersebut, Mohd Nizar berkata penganjuran karnival keusahawanan melalui 19 program dan aktiviti yang berlangsung sepanjang 'Minggu PKS' di seluruh Perak adalah penting untuk para pengusaha dan bakal usahawan di negeri itu.

Comments

Related Posts

Like FB Perak Today

Produk <b>Makanan</b> Mampu Jadi Daya Tarikan <b>...</b> - <b>Perak</b> Today

Posted: 24 Jun 2014 01:07 AM PDT

Produk Makanan Mampu Jadi Daya Tarikan Pelancong Lawat Perak | Perak Today

Produk Makanan Mampu Jadi Daya Tarikan Pelancong Lawat Perak

Perak Hari Ini

No comments:

Post a Comment