Search This Blog

Thursday, August 13, 2015

Nasi Ayam Hainan, Makanan Halal Menjadi Serbuan Turis Muslim ... - Blog Makanan di Perak

Nasi Ayam Hainan, <b>Makanan</b> Halal Menjadi Serbuan Turis Muslim <b>...</b> - Blog Makanan di Perak


Nasi Ayam Hainan, <b>Makanan</b> Halal Menjadi Serbuan Turis Muslim <b>...</b>

Posted: 21 Jul 2015 11:06 PM PDT


Negara tahap Perak di Malaysia terkenal sebagai surga makanan tradisional. Diantaranya merupakan sajian China halal yang lezat. Tergolong nasi ayam Hainan serta makanan China otentik dengan bahan-bahan halal.?

Berdasarkan laporan Bernama 21 Juli, Tourism Malaysia Perak and Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) baru-baru ini mengadakan program "Perak Food Trail" selagi tiga hari. Media serta agensi wisata berpeluang mencicipi hidangan lokal di kota Ipoh, Perak.

Salah satu hidangan terkenal di Perak merupakan nasi ayam Hainan. Makanan ini berasal dari provinsi Hainan di Tiongkok. Restoran terkenal Nasi Ayam Hainan Ipoh menyaapabilan menu yang halal. Menurut Shahril Hizri Mohamed, sang pemilik, dulunya nasi ayam Hainan hanya terdapat bagi non-?m?uslim sebab pembuatannya tak halal.

Ini memberinya ide untuk menjual nasi ayam Hainan yang halal. Awalnya Shahril tak berpikir bagaimana jadinya restoran miliknya kelak. Nyatanya pengunjung non-?m?uslim pun hingga datang ke restorannya serta memuji citarasa nasi ayam Hainan di sana.

Terry Lai, pemandu wisata dari Singapura yang mengikuti program, mengakui racikan Shahri.

"Rasanya sama semacam asli. Biasanya nasi ayam Hainan versi halal terasa tak lebih sesuatu, tapi di restoran ini rasanya sama enak," ujar Terry, semacam dilansir dari Bernama 21 Juli.

Hidangan otentik China halal juga bisa ditemui di Perak. Caterbest Restaurant di Bercham menyaapabilan makanan tersebut. Pemilik restoran, Wong Swee Kok, memutuskan membikin bisnis halal supaya ?m?uslim bisa merasakan citarasa orisinil dari masakan China tradisional.

"Ini juga bisa meyakinkan mereka bahwa makanan China bisa dibangun dengan cara halal serta masih otentik," jelas Wong.

Ia berbicara tak sedikit chef serta asisten masaknya merupakan ?m?uslim. Logo halal juga terdapat di depan restorannya. Ini menolong meyakinkan pelanggan untuk mencoba makanan di sana sebab semua 100 persen halal, tambah Wong.

Ibrahim Seddiqi Talib dari KTMB mengungkapkan dengan tak sedikitnya restoran China halal di sana bisa menambah industri pariwisata Perak. Sebab dulu hanya ada opsi tak halal untuk makanan China terkenal semacam dim sum serta sup. Tapi usaha tak sedikit pihak di industri makanan yang menyediakan makanan China halal, sudah merubah Perak sehingga salah satu tempat tujuan pencari makanan enak.

<b>Perak</b> sambut pelancong dengan sajian <b>makanan</b> Cina halal | Astro <b>...</b>

Posted: 21 Jul 2015 07:21 AM PDT

IPOH: Sebut sahaja Nasi Ayam Hainan, Rendang Tok, dan minuman terkenal Kopi Putih, pasti sesiapa yang pernah mencubanya akan berasa teruja untuk bercerita tentang makanan dan minuman enak yang terdapat di negeri Perak.

Selain terkenal dengan keindahan alam semulajadi serta flora dan fauna, juadah tradisionalnya berjaya mengundang sesiapa sahaja untuk berkunjung lagi ke negeri Perak secara kerap tanpa rasa jemu.

Itulah sebabnya Perak terkenal sebagai 'Syurga Makanan Tradisional' baik dalam kalangan pelancong tempatan mahupun luar negara, terutamanya pelancong dari negara jiran seperti Indonesia dan Singapura.

Baru-baru ini penulis berpeluang menyertai 'Perak Food Trail' anjuran Tourism Perak dengan kerjasama Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dengan menaiki koc acara khas Intercity dari Kuala Lumpur ke Ipoh.

Seramai 28 agensi pelancongan dari Singapura dan Batam, Indonesia serta empat wakil media dari Malaysia, termasuk penulis sendiri telah menyertai program tiga hari dua malam ini. 


pelancongan

Selain menggamit perhatian pelancong dengan warisan sejarah dan seni bina lama, negeri Perak juga mempunyai tarikan istimewa iaitu dari sudut penyediaan variasi jenis makanan. - Gambar fail

Perjalanan dengan kereta api

Perjalanan tren selama empat jam dari Kuala Lumpur ke Ipoh tidak berasa jemu kerana penumpang disajikan dengan kehijauan pemandangan di luar jendela sepanjang perjalanan itu.

Ini merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan buat penulis serta 31 peserta lain, yang rata-ratanya menaiki koc santai khas KTMB buat pertama kali dengan rasa amat teruja.

Apatah lagi, sepanjang perjalanan itu kami bebas bergerak ke mana-mana di atas koc keretapi itu selain dibawa melawat ke koc santai.

Menurut Pengurus Kanan Pemasaran, Jualan dan Promosi KTM Intercity Mohd Noordin Kimi, koc santai yang terdiri daripada tiga gerabak itu dilengkapi kemudahan bilik seminar, perpustakaan mini, dan sistem karaoke yang memberi peluang kepada penumpang untuk berhibur.

"Selain itu, mana-mana organisasi yang ingin menganjurkan 'team building', seminar ataupun hari keluarga mereka boleh menggunakan kemudahan itu bagi merasai pengalaman berseminar di atas koc," katanya.

Nasi Ayam Hainan Ipoh

Kami tiba di Stesen Keretapi Ipoh pada kira-kira pukul 8 malam dan disambut oleh Pengarah Tourism Malaysia Perak, Ibrahim Seddiqi Talib.

Kemudian kami dibawa ke Restoran Nasi Ayam Hainan Ipoh Sdn Bhd, bagi merasai keenakkan nasi ayam Hainan yang merupakan juadah masyarakat Cina berasal dari wilayah Hainan, China.

Menurut pemilik restoran Shahril Hizri Mohamed, nasi ayam disediakan melalui kaedah tradisional masyarakat Cina Hainan iaitu dengan merebus ayam dalam pati tulang ayam.

"Pati ini kemudiannya digunakan untuk penyediaan nasi minyak dan berperisa ayam'

"Nasi Ayam Hainan sering dihidangkan berserta cicahan yang diperbuat daripada sos cili dan serbuk halia serta kebiasaanya disajikan dengan hirisan timun dan taugeh goreng," katanya.

Shahril berkata oleh kerana kebanyakan sajian ini tidak halal dan hanya terhad kepada golongan bukan Islam untuk mencubanya, maka beliau terdetik untuk 'menghalalkan' sajian ini bagi memberi peluang kepada golongan Muslim untuk mencubanya.

"Tidak sangka ia mendapat sambutan yang menggalakkan... ramai juga golongan bukan Muslim datang untuk mencubanya dan memuji masakan kami," katanya.

Terry Lai, 54, pemandu pelancong dari Singapura memuji kelazatan Nasi Ayam Hailam yang disediakan oleh pihak Shahril.

"Rasanya tidak ubah seperti yang tidak halal, biasanya akan kekurangan sesuatu sekiranya merasakan nasi ayam jenis tidak halal namun cara masakannya tidak ubah seperti yang 'real'," katanya.


Ipoh

Pelbagai makanan Cina halal boleh didapatiu di negeri Perak kerana banyak pengusaha pusat makanan sudah menyedari prospek penyediaan makanan halal. - Gambar hiasan

Masakan Cina halal

Keesokkan harinya, kami dibawa ke Restoran Caterbest, Bercham untuk makan tengah hari bagi merasai kelazatan masakan Cina asli yang halal.

Menurut pemilik restoran itu, Wong Swee Kok idea untuk menghalalkan masakan Cina adalah untuk memperkenalkan kepada orang Islam  kelazatan masakan tradisional Cina.

"Ia juga sebagai memberi keyakinan kepada mereka bahawa masakan Cina juga boleh disediakan dalam bentuk halal dengan mengekalkan kelazatannya," katanya.

Wong berkata kebanyakan daripada chef dan pembantu restorannya adalah terdiri daripada golongan Islam dan tertera logo halal di hadapan premisnya.

"Ini juga bagi meyakinkan para pelanggan yang datang untuk mencuba makanan di sini kerana 100 peratus daripada hidangan yang kami sediakan adalah halal," katanya.

Menurut Ibrahim, apabila lebih ramai masyarakat Cina menghalalkan masakan mereka, secara tidak langsung ia dapat membantu merancakkan industri pelancongan di negeri Perak.

"Jika dilihat pada masa dahulu juadah Cina seperti 'Dim Sum' dan sup hanya boleh dinikmati oleh masyarakat bukan Islam kerana ia kebanyakannya disediakan secara tidak halal.

"Namun dengan usaha pengusaha industri pemakanan yang telah banyak 'menghalalkan' masakan-masakan tradisional Cina, negeri Perak telah menjadi salah satu lokasi yang wajib dikunjungi bagi mereka yang menggemarkan konsep 'jalan-jalan cari makan'," katanya.

Kenaikan Harga Bazaar Ramadan <b>di Perak</b> - GST Hanya Alasan <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2015 08:46 PM PDT

Datuk Samsuddin Abu HassanPeniaga bazar Ramadan di Perak didapati menaikkan harga makanan dari 10 hingga 20 peratus berbanding harga makanan yang dijual tahun lepas, kata Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia dan Masyarakat Sivil, Datuk Samsuddin Abu Hassan.

Beliau berkata kebanyakan peniaga memberi alasan kenaikan harga berkenaan adalah disebabkan kesan kenaikan harga minyak dan pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang dikuatkuasakan pada 1 April lalu.

Ini adalah alasan yang sengaja diprovokasikan peniaga. Kalau kita lihat kepada kuih yang dijual, bahan asasnya adalah tepung yang merupakan barangan yang terkawal, sifar GST, tetapi peniaga mengambil kesempatan dengan menaikkan harga kuih, katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan tinjauan di bazar Ramadan di sini sempena program Turun Padang (TURPA) Ramadan anjuran Majlis Daerah Kampar.

Turut hadir Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan negeri, Meor Ismail Meor Akim.

Samsudin berkata beliau menyeru kepada peniaga di bazar Ramadan supaya menitikberatkan etika kebersihan makanan yang dijual dan pemantauan akan dilakukan dengan kerjasama Jabatan Kesihatan negeri.

Samsudin turut mengingatkan peniaga bazar Ramadan supaya meletakkan tanda harga mengikut peraturan yang ditetapkan pihak berkuasa supaya peniaga tidak mengambil kesempatan.

Pada program itu, seramai enam ketua isi rumah menerima cek bernilai RM1,488 di bawah Program Pembasmian Kemiskinan Bandar (PPKB) anjuran Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) melalui data e-kasih.

Bantuan berkenaan yang diwujudkan sejak 2007 merupakan bantuan wang rumah sewa yang diberikan kepada ketua isi rumah bagi membantu golongan yang tidak berkemampuan.

Seramai 30 orang dari kawasan Kuala Dipang dan Malim Nawar, di Kampar turut menerima bantuan berupa makanan di bawah Program Sekilo Budi yang dianjurkan sejak 2011.

 
Sumber: Bernama

5 <b>Makanan</b> Wajib Rasa <b>di</b> Teluk Intan, <b>Perak</b> | Saya Backpacker

Posted: 27 May 2015 01:30 AM PDT

IMG_20150530_153643Ada orang mengembara dengan pelbagai tujuan. Ada yang mahu melihat budaya masyarakat setempat, ada yang mahu memahami sejarah dan ada juga yang hanya mahu menenangkan jiwa setelah berhempas pulas bekerja atau belajar.

Antara banyak sebab orang mengembara, tak kurang juga yang bertujuan memburu makanan setempat. Oleh itu Saya Backpacker nak cerita sedikit 5 makanan yang wajib anda cuba di Teluk Intan, Perak.

Jangan main-main, Teluk Intan ni setaraf bandar Itali tau! Kalau singgah di bandar ini, jenguk-jenguklah Menara Condong yang terletak di tengah-tengah bandar Teluk Intan atau nama lamanya Teluk Anson. Selepas melihat-lihat menara tersebut, bolehlah mengisi perut dengan makanan-makanan terkenal di bandar ini.

  1. Nasi Beriyani dan Ayam Berempah di Restoran Gulam Rasul

IMG_20150530_153616

  • Restoran ini terletak di Jalan Changkat Jong, jalan menghala masuk ke bandar Teluk Intan dan berada di sebelah kiri jalan raya.
  • Ia adalah makanan mamak turun termurun Teluk Intan yang berusia lebih 25 tahun.
  • Masakan kari yang pelbagai memang sedap dan boleh dikatakan yang paling sedap di Teluk Intan.
  1. Mee Rebus Mastan Ghani
  • Mee rebus Mastan Ghani sangat terkenal di kalangan orang Perak. Siapa yang datang Teluk Intan wajib rasa makanan ini.
  • Sudah terdapat beberapa cawangan Restoran Mastan Ghani namun lebih seronok jika makan di kedai lama mereka di Jalan Bandar berdekatan dengan Menara Condong.
  • Kedai lama kecil dan sempit ini memang tak berubah selepas 30 tahun. Jika mahu ruang yang luas dan selesa, boleh ke Jalan Selat, Teluk Intan, iaitu jalan menuju ke Kampung Gajah sebelum jambatan merentasi Sungai Perak.
  • Selain Mee Rebus, rojak Mastan Ghani adalah antara menu popular yang wajib rasa.
  1. Aneka Makanan Panas di Medan Selera Menara Condong
  • Medan Selera ini sudah berusia lebih 20 tahun. Di situ terdapat banyak gerai makanan. Makanannya semua sedap-sedap dan terdapat banyak pilihan.
  • Kedudukan Medan Selera ini betul-betul berhadapan dengan Menara Condong, Teluk Intan. Saya suka makan mee bandung yang dimasak panas di Medan Selera ini. Memang kena dengan tekak saya yang sukakan masakan pedas.
  1. Mee Kicap di Gerai Chah Sabar Menunggu

IMG_20150530_153601

  • Gerai ini terletak di Jalan Mahkamah Teluk Intan.
  • Ia adalah destinasi sarapan yang terbaik di Teluk Intan
  • Perak memang terkenal dengan Mee Kicap, dan di Teluk Intan Mee Kicap yang sedap adalah di gerai inilah.
  • Selain Mee Kicap, Kuetiow Sup dan Teh Tarik adalah menu yang hangat diperkatakan.
  1. Hidangan Udang Galah di Restoran D'tepian Sungai
  • Restoran ini terletak di Dataran Udang Galah di pinggir bandar Teluk Intan.
  • Udang Galah dihidang dengan menu yang pelbagai seperti udang galah bakar, udang masak lemak cili api, udang masak tempoyak dan macam-macam lagi.
  • Anggaran harga RM60 ke atas sekilogram udang galah.

Sebenarnya admin NAS memang berasal dari Teluk Intan. Itu sebabnya tak ada gambar nak tunjuk sebab dari kecil memang biasa dengan makanan no. 1 – no. 3 itu. Lain kali kalau saya pergi, saya ambil gambar. Yang no. 4 dan 5 admin belum pernah rasa, kawan-kawan sekampung yang sibuk bagitahu kata sedap.

Jemputlah backpack ke Teluk Intan ya dan selamat mencuba makanan popular orang Teluk Intan.

<b>Perak</b> Food Festival 2015: Pamer <b>Makanan</b> Istimewa <b>di</b> Negeri <b>...</b>

Posted: 10 May 2015 11:13 PM PDT

IPOH: Program 'Perak Food Festival 2015′ yang berlangsung sepanjang bulan Mei 2015 akan menampilkan pelbagai jenis makanan dan masakan istimewa di negeri Perak untuk diperkenalkan sebagai satu produk pelancongan.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi, program berkenaan akan merangkumi penglibatan daripada pelbagai pihak termasuklah hotel di negeri itu.

Katanya, kebanyakan hotel berkenaan akan mengetengahkan masakan istimewa atau 'signiture dish' yang berasal dari negeri Perak sendiri untuk diperkenalkan kepada pelancong.

"Kerajaan Negeri Perak melalui Tourism Perak pada masa ini telah menganjurkan program 'Perak Food Festival 2015′ di sepanjang bulan Mei 2015 yang bertempat di sekitar Negeri Perak.

"Program ini diadakan selama sebulan iaitu dengan tema yang berlainan dimana ianya secara tidak langsung memperlihatkan pelbagai jenis makanan Perak yang istimewa untuk disajikan kepada para pengunjung atau pelancong," ujarnya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan program 'Perak Food Fest 2015′ (Signiture Dish) yang diadakan di Hotel Ibis Style, di sini, hari ini.

PERAKTODAY

Program tersebut dianjurkan bagi memperkenalkan makanan istimewa dari Perak yang diketengahkan oleh beberapa hotel di negeri itu yang terlibat dalam Perak Food Fest 2015 berkenaan.

Beliau berkata, terdapat 11 hotel di negeri ini yang telah memberikan bekerjasama melalui Persatuan Hotel negeri Perak untuk mempamerkan signiture dish dalam program kali ini.

"Antara hotel yang terpilih adalah MH Hotel, Tower Regency Hotel and Apartments, Hotel Ibis Styles, Hotel Impianan , Casurina@Meru, Hotel Weil, Kinta Riverfront Hotel and Suites, Excelsior Hotel, Syuen Hotel, Lost World of Tambun dan juga Felda Residence Trolak, Sungkai," kata beliau lagi.

Sementara itu, beliau berkata, pelbagai aktiviti lain juga turut dirancang sepanjang festival itu berlangsung dan ia termasuklah penganjuran festival makanan warisan yang akan diadakan di Taiping.

PERAKTODAY3

Selain itu, katanya lagi, siri jelajah bersama media serta pihak badan bukan kerajaan (NGO) juga turut akan diadakan bermula dari kawasan Utara sehingga Selatan negeri Perak dimana jelajah berkenaan akan singgah ke beberapa restoran terpilih yang terdapat dalam 'Booklet Food Trail' yang dikeluarkan oleh Tourism Malaysia.

Tambahnya lagi, program berkenaan telah pun diuar-uarkan kepada umum dengan pelbagai pendekatan yang diambil oleh pihak Kerajaan negeri dengan kerjasama beberapa pihak.

"Pelbagai promosi telah dijalankan seperti hebahan melalui Radio Perak FM, edaran flyers, paparan billboard dan banting di beberapa kawasan serta melalui media sosial seperti Facebook, Twitter, Instagram dan Website Torism Perak.

"Selain itu, kita juga telah mempromosikannya melalui hotel-hotel dan juga Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan (MATTA) turut memberikan kerjasama," katanya lagi.

Terdahulu, Nolee turut menyampaikan sijil penghargaan kepada pihak-pihak yang terlibat secara langsung dalam program Perak Food Festival 2015.

Comments

35 premis <b>makanan di Perak</b> diarahkan tutup – NewMalaysianPost <b>...</b>

Posted: 23 Apr 2015 03:04 AM PDT

LUMUT – Jabatan Kesihatan Perak mengarahkan 35 premis makanan termasuk sebuah kantin sekolah di negeri ini ditutup setelah didapati tidak mencapai tahap kebersihan yang memuaskan.

Timbalan Pengarah Kesihatan Perak, Datin Dr Ranjit Kaur berkata, tindakan itu diambil dalam beberapa operasi yang dijalankan di seluruh negeri sejak Januari hingga 31 Mac lepas.

"Kita telah memeriksa 2,578 premis makanan di seluruh negeri termasuk kantin sekolah dan sebanyak 170 notis kompaun dikeluarkan.

"Pemilik premis yang melakukan kesalahan diberi tempoh maksimum 15 hari untuk membersihkan premis berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Majlis Sambutan Hari Kesihatan Sedunia 2015 peringkat negeri di pasar raya AEON Seri Manjung yang dirasmikan oleh Adun Pasir Panjang, Datuk Rashidi Ibrahim.

Ranjit berkata, tindakan itu diambil mengikut Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985 yang mengawal keselamatan dan standard makanan.

"Mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan denda maksimum tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya," katanya.

Beliau berkata, sepanjang tahun 2014, sebanyak 88 premis makanan ditutup hasil daripada pemeriksaan yang dijalankan ke atas 13,682 premis di seluruh Perak.

Katanya, dari jumlah itu sebanyak 152 notis kompaun dengan jumlah keseluruhan bernilai RM46,400 dikeluarkan kepada pengusaha premis makanan.

"Pihak kerajaan sentiasa memantau tahap keselamatan makanan bermula dari peringkat ladang sehinggalah makanan dihidang dan dipasarkan kepada pengguna. Ini bagi memastikan pencemaran makanan dikawal dan tidak memudaratkan kesihatan masyarakat," katanya.

Sementara itu, mengenai sambutan Majlis Hari Kesihatan Sedunia 2015 berkenaan, Rashidi berkata sambutan pada tahun ini yang bertemakan 'Dari Ladang
ke Meja' menumpukan kepada kepentingan penjagaan kebersihan semasa menyediakan makanan.

"Sehubungan itu, keselamatan makanan adalah satu tanggungjawab yang harus dikongsi bersama oleh kerajaan, industri dan pengguna melalui lima kunci utama iaitu menjaga kebersihan diri, mengasingkan makanan mentah dengan makanan yang telah dimasak, masak makanan pada suhu secukupnya, simpan makanan pada suhu selamat dan gunakan bahan mentah dan bekalan air yang bersih," katanya. – Bernama

Comments

comments

No comments:

Post a Comment