Search This Blog

Wednesday, November 18, 2015

Blog <b> - Blog <b>Makanan di Perak</b> - Blog Makanan di Perak

Blog <b> - Blog <b>Makanan di Perak</b> - Blog Makanan di Perak


Blog <b> - Blog <b>Makanan di Perak</b>

Posted: 25 Sep 2015 02:04 AM PDT

بسم الله الرحمن الرحيم

Adooooiii...tibe2 rase nak makan penampo makanan

Orang Perak....

Rase lame benor tak dapat melantak makanan Perak nih..

Mak abah aku mmg terer le bab-bab masak ni..

lagi Pak Ajit tu..

Mengalahkan Chef Wan~ Tu ~Tri ~Por!

Ni nak masukkan gambo2 makanan & minuman yang biase

mak abah aku masak utk kami anak beranak...

LAPOOOORRR!!!

Buah Kantor

Abah aku suke benor beli buah ni time bulan puasa...
aku pulak paling tak gemor bende ni.. Kalo time berbuka 
tu sanggup le minum ayor lain (even ayor masak sklipun)

sbb xnak rase buah ni...xtau le nape...bukan xsedap..

cume xgemor le...
NGEP!!!

Serawa Kuinin/Macang

 Perghhh~~ Sedap benor le serawe ni... Lagi2 kalo letaknye ais...

Menambah-nambah dibuatnye...

Ni abah aku le suke buat...kalo ade kuinin je

mesti dia beli santan siap2...

nak dibuatnye serawa
NGAP!!!
(xpun buat sambal kuinin)

Pais Ikan

Pais ni aku suke gak makan... Selagi namenye ikan mesti aku

makan...kecuali gulai tempoyak je laa...

tu pun kuah je aku xmakan...

Ikan dia aku telan..

NGAP!!!


Pajeri Nenas

 Ya Allah~ Sedapnye la wey...jgn kate la bai... Bapak aku jugak le yg suke beli ni utk makan tghari... Meletop!

Sedap gile makan ngan nasik panas!!
NGAP!!!

Masak Lemak Pisang

 Bapak aku lagi!!! Ni kalo bapak aku msak...mmg belemak betul...

lepas makan bleh trus potong kaki leee....
Diabetes punye pasal~~
NGAP!!!


Sambal Petai

 Uuii mak...sedapnye la wey...tgok je pun dah Tap! Tap!

ayor lior teman...

Mak aku le yg pandai masak sambal ni...

Petai dia rase fresh je bile makan

Crunchy gitu...

Kalo org len masak petai rase lemau...

(tapi dah kurang makan petai skrg)
NGAP!!!

Taucu Ikan kayu

Ni aku sedap gak...tapi aku kurang sket makan...mungkin

aku xsuke makanan masam2 kot...
NGEP!!!

Tempoyak Masak

Sedapnye la haiiii.... Aku tak suke gulai tempoyak...tapi kalo tempoyak masak aku bedal.

Pelik~~

NGAP!!!!

Dah citer pasal lauk-pauk...kita cakap pasal kudap2 n kuih-muih pulak...

Nom~ Nom~ Nom~

Sagon

Ni bukan dadah yea adik-adik...

ni la Sagon...atau org panggil sagu..

Rasenye sedap~~ Alhamdulillah!

Tapi bila nak makan kena hati2...jgn sampai tersedak...

kalo dah tersedak boleh teberak!!!

NGAP!!!

Kuih Limas

Rase kuih ni manis2... Makan ni pun hati2...sebab meleleh-leleh je...

kang belemoih!!

NGAP!!!

Kuih Siput

Selalu dihidang time raye...

time tak raye pon ade...

seronok makan depan tv...

Ngap! Ngap! Ngap!

WAJIK

Pergh!! Feveret aku...

dulu selalu la jumpa time kenduri...

xkire la kenduri ape pun...

tapi sekarang dah kurang lee...

nak buat pon renyah~~

NGAM!!!!

Penjan

Mak aku kalo dapat ubi kayu mesti buat penjan ni
tapi kalo malas xda masa dia rebus je..

cicah ngan nyior garam

dia suruh belajo makan care org dulu2...

(yelaaaa tu~)

NGAP!!!


Tepek Pisang/Tepek Nyior

Bahasa senangnye lempeng le...tapi kalo sebut lempeng

xde le macam bunyi PERAKnyeee...

cakap pasal tepek nyior aku teringat ngan bekas kapten aspuri

aku time sekolah dulu...

Selalu panggil dia tepek nyior...

xtau nape...tapi dia bersajak sedap!

sedap cam tepek nyior

cube teka ape nama kuih ni... kalo dapat aku bg hadiah...
(ni betul2 punya...bukan COBAAN)

~SEKIAN~

Ops Cahaya 2015 : 628 Produk <b>Makanan</b> Telah Dirampas | <b>Perak</b> <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2015 09:23 PM PST

IPOH: Sebanyak 628 produk makanan telah dirampas dengan nilai rampasan RM3,445.10 dalam Operasi Deepavali (Ops Cahaya) yang dijalankan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Perak pada Oktober lalu sehingga kini.

Ops Cahaya tersebut telah dijalankan menerusi semua Pejabat Kesihatan Daerah di seluruh negeri ini secara serentak.

Exco Kerajaan Negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon jumlah tersebut berbanding pada tahun 2014 melibatkan sebanyak 747 barang rampasan dengan nilai rampasan RM3,083.07 dijalankan.

"Ops cahaya 2015 bermula daripada 19 Oktober hingga 6 November dan akan berterusan dengan mengadakan pemeriksaan di medan selera dan pasaraya," katanya dalam satu sidang media sejurus selepas turut serta melakukan pemeriksaan di beberapa medan selera dan pasaraya di Ipoh hari ini.

Ops Cahaya merupakan kerjasama Jabatan Kesihatan Negeri dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNK) Perak, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) yang juga meurpakan salah satu pemeriksaan rutin sentiasa diadakan khusus pada musim perayaan.

PERAKTODAY3 (12)

"Setakat pemeriksaan sebentar tadi di Medan selera beberapa kompaun dan notis penutupan premis telah diberikana kepada pengusaha yang memiliki premis yang tidak memuaskan.

"Manakala di Pasaraya pula kami memantau harga makanan dan mengkaji bahan kimia dan bakteria selain memeriksa tin-tin dan juga pelbagai jenis barangan yang dijual," katanya lagi.

Ujarnya terdapat bekas makanan yang kemek dan telah melepasi tarikh luput juga akan dirampas serta  kompaun akan dikeluarkan.

Tegasnya lagi, sesiapa yang didapati melanggar Peraturan -Peraturan Kebersihan Makanan 2009 boleh disabitkan kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi setahun.

"Pemeriksaan premis yang kita jalankan semua premis yang diperiksa didapati tidak mematuhi peraturan akan dikeluarkan arahan untuk medan selera dan pemeriksaan semula akan dijalankan sekali lagi.

PERAKTODAY (25)

"Jika pengusaha gagal mematuhi arahan kerja dan notis kompaun kesalahan akan dikeluarkan dibawah Peraturan -Peraturan Kebersihan Makanan 2009," katanya.

Bagi tahun 2014, sebanyak 10,640 premis makanan telah diperiksa dengan 91 permis telah diperintah tutup dan 152 kompuan  bernilai RM58,130 dikeluarkan.

Manakala bagi tahun 2015 sehingga September ini sebanyak 7,872 telah diperiksa manakala 79 buah premis diperintah tutup kerana tidak memuaskan dan sebanyak  150 notis kompaun kesalahan telah dikeluarkan dengan nilai RM42,500.

"Pemantauan melibatakan pemeriksaan suhu dalam peti sejuk, tempat simpanan makanan hendaklah teratur tidak berselerak dan lantai juga bersih," katanya.

Dalam pada itu, Ops cegah Tifiod atau demam Kepialu turut dilancarkan pada 4 hingga 5 November lalu melibatkan 175 premis diperiksa, tiga premis diperintah tutup dan 26 kompaun telah dikeluarkan.

"Sebanyak 18 kilang ais diperiksa dan tiga dikompaun, 119 buah restoran diperiksa dengan 3 daripadanya diarah tutup dan 20 lagi dikompaun.

"Manakala 35 gerai makanan atau medan selera diperiksa dan tiga kilang makanan telah dikompuan.

PERAKTODAY2 (22)

Comments

No comments:

Post a Comment