Search This Blog

Friday, January 17, 2014

Nizam.Ariff: Makanan sedap-sedap di Taman Kanak Kanak di Ipoh ... - Blog Makanan di Perak

Nizam.Ariff: <b>Makanan</b> sedap-sedap <b>di</b> Taman Kanak Kanak <b>di Ipoh</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Perak


Nizam.Ariff: <b>Makanan</b> sedap-sedap <b>di</b> Taman Kanak Kanak <b>di Ipoh</b> <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2013 06:43 PM PST

.

Hampir 20 tahun aku tak ke situ. Dulu aku ke situ bukan nak bermain jongkang-jongkit dengan kawan-kawan. Jauh sekali nak bermain buaian. Atau belanja makan aweks...ye lah, perut sendiri pun payah nak merasa makanan, inikan pula perut orang lain.

Kenapa aku ke situ semula? Kerana ada makanan-makanan yang berikut dan harganya pula amat berpatutan...
No.1 yang aku cari... Char Koew Teow... mesti!
Sotong Kangkung.. versi ini tak kedekut sotong... banyak! Dan kuahnya sedap.



Popia yang terkenal...SS Ali... tak perlu diperkenalkan lagi

Satay Endut.. yang terkenal di Ipoh, sataynya di hiris nipis dan dicucuk.
Dan inilah Popia Basah SS Ali tadi... tadi dah makan 1 set,
yang ini dibungkus untuk 2nd round

Selusuri jejak lama...pada kali ini aku bawa anak isteri, menu-menu di atas yang biasa aku makan dahulu. Tapi dulu aku taklah makan sekaligus begitu. Dulu, bajet makan lebih kurang sama dengan bajet minyak motor dan snooker.

Nota: Salah seorang brader yang berjual di situ kata nanti ada renovation di taman kanak-kanak itu. Semoga tempat itu menjadi lebih baik.

.

MENCARI KONKLUSI: <b>MAKANAN</b> TRADISIONAL NEGERI <b>PERAK</b>

Posted: 25 Dec 2013 08:31 AM PST

Assalamualaikum dan Salam Perak Aman Jaya,

Perak terkenal dengan makanan pelbagai kaumnya yang sedap seperti Mi Rebus, Rendang Tok, Satay, Nasi Kandar, Muruku, Ayam Taugeh, Kacang Puteh, Kopi Puteh dan banyak lagi.

Setiap daerah di negeri ini memiliki keunikan makanannya yang tersendiri. Selain itu, buah-buahan seperti durian dan Limau Tambun amat sinonim dengan negeri bertuah ini. Durian di Perak terutama di Bukit Gantang unik kerana isinya tidak begitu kuning tetapi manis.

Di Ipoh, kebanyakan makanan yang popular ialah makanan yang bercirikan masyarakat Cina seperti Kopi Puteh, Ayam Taugeh dan Chee Cheong Fun. Kebanyakan makanan Cina ini boleh didapati di Pekan Lama Ipoh atau kopitiam-kopitiam. Kopi Puteh di Ipoh sebenarnya bukanlah berwarna putih seperti dimaksudkan tetapi kopi hitam yang mengeluarkan aroma berlainan kopi lain dan berbuih perang keputih-putihan.

Namun begitu, terdapat juga makanan masyarakat India yang terkenal di sini seperti Nasi Kandar dan Kacang Puteh. Nasi Kandar atau lebih dikenali sebagai 'Nasi Ganja' paling sedap dan digemari oleh orang-orang Ipoh ialah di Kedai Vanggey di Jalan Yang Kalsom dan Medan Selera Dato'Sagor.

Kalau berkunjung ke Taiping, Mi Udang Banjir di Kuala Sepetang menjadi sebutan dan menu santapan. Kedudukan Kuala Sepetang yang berhampiran dengan Selat Melaka membolehkan ia menjadi syurga makanan laut seperti Mi Udang dan Nasi Goreng Udang. Makanan laut juga boleh didapati di Lumut dan Parit Buntar.

Selain makanan laut, Taiping juga terkenal dengan cendol. Cendol yang popular di bandar ini ialah di Gerai Cendol Bismillah, Jalan Stesen dan Cendol Kamunting. Minuman manis ini juga amat terkenal di Kuala Kangsar dan Ipoh. Di Kuala Kangsar, cendol ini dijadikan juadah menjamu selera bersama-sama Laksa Kuala Kangsar yang lazat.

Rendang Tok merupakan makanan tradisi Perak. Ia tidak asing lagi dalam masyarakat Melayu terutama di Lembah Sungai Perak dari Kuala Kangsar hingga Teluk Intan. Makanan ini diperbuat daripada daging yang dipotong dadu. Kebiasaannya masakan tradisi ini sering dimakan bersama lemang, lebih-lebih lagi semasa Hari Raya Aidilfitri.

Sekian, terimakasihh ;)

dikhuatiri menganiayai peniaga <b>makanan di</b> R&R Sungai <b>Perak</b>

Posted: 19 Aug 2013 07:48 PM PDT

Beberapa pengusaha makanan di kawasan Rehat dan Rawat (R & R) Sungai Perak gusar kerana sumber pendapatan mereka terjejas setelah mereka diarahkan untuk menutup premis perniagaan masing-masing atas alasan melanggar beberapa syarat yang ditetapkan.Seorang peniaga, Noor Aziah Yaakub, 40, berkata, mereka pernah membuat rayuan bagi melanjutkan perjanjian pengendalian gerai di kawasan rehat dan rawat itu.
"Kami memang ada membuat permohonan supaya kami dapat berniaga lagi di sini, malah, mendapat surat sokongan daripada orang kenamaan yang membenarkan kami terus berniaga, di sini.

"Tetapi kami hairan kenapa kami masih lagi diarahkan untuk tutup sedangkan kami juga ada mendapat surat yang membenarkan kami berniaga lagi tiga bulan di sini," katanya.

Noor Aziah berkata, dia juga hairan apabila barang perniagaannya dipindahkan ke luar kedai sedangkan dia tidak pernah menyuruh pekerjanya mengeluarkan barang tersebut.

Menurutnya, dia pelik apabila melihat barangan untuk berniaga terletak di luar kedai apabila tiba di sana.

"Saya tak tahu siapa yang mengeluarkan barangan berkenaan dan sedih apabila  pekerja berulang kali menghubungi bertanyakan pekerjaan mereka," katanya.

Dalam pada itu, seorang peniaga, Kamil Karim, 45, berkata, dia sedia mempertimbangkan untuk membawa perkara berkenaan ke mahkamah jika tiada penyelesaian terbaik dicapai.

Jelasnya, isterinya sudah 21 tahun berniaga di kawasan rehat berkenaan dan tidak pernah gagal membayar sewa.

"Jadi saya pelik kenapa premis isteri saya diarahkan tutup. Kalau betul pun nak tutup, berilah masa lama sikit untuk kami kemas barang, bukannya notis singkat seperti ini," katanya.

Nasib yang sama juga menimpa seorang peniaga Rodziah Abd Rani, 40, dan dia telah membuat laporan polis berhubung kejadian itu.

Sinar Harian difahamkan, peniaga yang diarah menutup premis mereka kerana didapati gagal mematuhi prosedur pembayaran fi serta lain-lain caj yang dikenakan, gagal mematuhi syarat tempoh masa berada di gerai, gagal memastikan kehadiran dan melibatkan diri semasa aktiviti pembersihan menyeluruh.

-Sinar Harian

&#39;<b>Perak</b> Man&#39; Dikembalikan Ke Tempat Asal - MyNewsHub.My - Sertai <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2014 01:24 AM PST

LENGGONG – Tinggalan rangka manusia berusia 10,000 tahun atau dikenali sebagai Perak Man, dikembalikan ke Galeri Arkeologi Lenggong pada Oktober lalu, tiga tahun selepas ia pertama kalinya dipertontonkan kepada umum di Muzium Negara pada 2010, kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

"Keputusan untuk mengembalikan Perak Man ke sini bermula daripada Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) selepas mereka mengisytiharkan Lembah Lenggong sebagai Tapak Warisan Dunia pada 2012.

"Ia disimpan di dalam sebuah bilik khas untuk melindungi bentuk tinggalan tulang itu.

"Jabatan Warisan Negara memeriksa rekod suhu dan kelembapan bilik tersebut dua kali sehari," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Makanan Tradisional Lenggong pada Sabtu.

Perak Man akan dibuka untuk dipertontonkan kepada orang ramai bermula 15 Februari ini.

Perak Man dijumpai di Lembah Lenggong pada 1990.

Ahli politik dan rakyat Perak mula menggesa tinggalan tulang itu dikembalikan ke Lembah Lenggong sebaik saja tapak itu diiktiraf oleh Unesco sebagai Tapak Warisan Dunia.

Dalam perkembangan berasingan, Nazri berkata, National Geographic dijadualkan menyiarkan dokumentari mengenai Hutan Royal Belum pada Februari depan.

"Penggambaran dilakukan pada tahun lalu dan seorang orang asli kaum Temiar bertindak sebagai pemandu pelancong untuk krew-krew penggambaran itu.

"Diharapkan, dokumentari itu akan menarik minat negara Barat mengkaji hutan hujan tropika paling tua di dunia itu," katanya. - mStar Online

'Perak Man' Dikembalikan Ke Tempat Asalhttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/Perak-Man.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/Perak-Man-150x150.jpg11 January 2014 MyNewsHub Utama,

LENGGONG - Tinggalan rangka manusia berusia 10,000 tahun atau dikenali sebagai Perak Man, dikembalikan ke Galeri Arkeologi Lenggong pada Oktober lalu, tiga tahun selepas ia pertama kalinya dipertontonkan kepada umum di Muzium Negara pada 2010, kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz. 'Keputusan untuk mengembalikan Perak...

<p style="text-align: left;">LENGGONG - Tinggalan rangka manusia berusia 10,000 tahun atau dikenali sebagai Perak Man, dikembalikan ke Galeri Arkeologi Lenggong pada Oktober lalu, tiga tahun selepas ia pertama kalinya dipertontonkan kepada umum di Muzium Negara pada 2010, kata Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.</p> <p style="text-align: left;">"Keputusan untuk mengembalikan Perak Man ke sini bermula daripada Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) selepas mereka mengisytiharkan Lembah Lenggong sebagai Tapak Warisan Dunia pada 2012.</p> <p style="text-align: left;">"Ia disimpan di dalam sebuah bilik khas untuk melindungi bentuk tinggalan tulang itu.</p> <p style="text-align: left;">"Jabatan Warisan Negara memeriksa rekod suhu dan kelembapan bilik tersebut dua kali sehari," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Makanan Tradisional Lenggong pada Sabtu.</p> <p style="text-align: left;">Perak Man akan dibuka untuk dipertontonkan kepada orang ramai bermula 15 Februari ini.</p> <p style="text-align: left;">Perak Man dijumpai di Lembah Lenggong pada 1990.</p> <p style="text-align: left;">Ahli politik dan rakyat Perak mula menggesa tinggalan tulang itu dikembalikan ke Lembah Lenggong sebaik saja tapak itu diiktiraf oleh Unesco sebagai Tapak Warisan Dunia.</p> <p style="text-align: left;">Dalam perkembangan berasingan, Nazri berkata, National Geographic dijadualkan menyiarkan dokumentari mengenai Hutan Royal Belum pada Februari depan.</p> <p style="text-align: left;">"Penggambaran dilakukan pada tahun lalu dan seorang orang asli kaum Temiar bertindak sebagai pemandu pelancong untuk krew-krew penggambaran itu.</p> <p style="text-align: left;">"Diharapkan, dokumentari itu akan menarik minat negara Barat mengkaji hutan hujan tropika paling tua di dunia itu," katanya. -<strong> mStar Online</strong></p>


Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

restoran nasi kandar nasi ganja <b>ipoh di</b> arahkan tutup <b>...</b> - Omak Kau!!!!

Posted: 14 Nov 2013 04:16 AM PST

KEBENARAN ITU PAHIT!! KEADILAN ITU PERIT!! PERJUANGAN ITU SAKIT!! RAKYAT BENCI UMNO!! UMNO IS DEAD!!

Singgah Sebentar <b>Di</b> Kedai Mister Donut, Aeon Manjung, <b>Perak</b> <b>...</b>

Posted: 05 Jan 2014 08:00 AM PST

Assalamualaikum.

Hari Khamis yang lepas (2 Januari 2014), lagi sekali saya pergi ke Aeon Manjung, Perak. Kali ini kami sekeluarga datang ke Manjung adalah untuk melawat saudara kami di sini. Selepas kami melawat saudara, kami singgah ke Aeon Manjung untuk solat. Maklumlah jarak dari Manjung - Teluk Intan tidak cukup untuk kami buat solat Qasar, jadi kena solat setiap waktu. Okay, selepas kami solat Maghrib kami singgah sebentar di Kedai Mister Donut, Aeon Manjung.

Kami order 3 donut dan 3 muffin, dapat 1 donut/muffin (percuma). Tapi adik saya pilih donut. Kami dapat percuma sebab saya guna kad Aeon. Jadi dapatlah percuma. Harga untuk 3 donut dan 3 muffin ini ialah RM 12.00. Murahkan?

Inilah muffin saya. Yang lain-lain tu tak sempat untuk snap, maklumlah famili saya dah makan cepat-cepat. Lagipun saya tak suka snap gambar makanan jika makanan itu bukan makanan yang saya makan.

Chocolate Chip Walnut Muffin. Sedap sungguh muffin ini.

Korang yang tengok ni, teringin juga? Nanti belilah ye...

No comments:

Post a Comment